Vezettük a legizgalmasabb Cuprákat

Cupra Formentor
Látványosan frissült a Cupra Formentor és a Cupra Leon/Leon Sportstourer duó. A plug-in hibrid immár 100 kilométert is megtehet elektromos módban, a 300 lovas ötajtós, a 333 lóerős kombi Leon és Formentor pedig továbbra is a vezetés izgalmas élményét adja. Meghajtottuk rendesen, nem középiskolás fokon…

Új orr, látványos megoldások
A ráncfelvarrás igazi változásokat hozott a két/három modell esetében, nem csak vaktölténnyel lőnek a cuprások, a Leon és a Formentor szebb, izgalmasabb és szerethetőbb lett, mint valaha.

Cupra

A Formentor néhány éve alatt máris a nagyon spanyol márka legnépszerűbb modellje lett, az újdonság minden bizonnyal sikerre ítéltetett. Tavaly több mint 120 ezer világszerte kiszállított példányával vezette az eladási listákat – meggyőző eredmény a márka első saját tervezésű és fejlesztésű modelljétől. A Leon viszi tovább a tradíciót, ötajtós ferdehátú, illetve kombi változatában erősíti a márka ambícióit.

IMG_5959

Martorellben tervezték, fejlesztették és gyártják, az új Cupra Leon/Formentor család az év harmadik negyedévében érkezik a piacra, hozzánk egy picit később várható.

IMG_5963

Testvérek egymás között
Mindkét modellt a márkagének szerinti új formai nyelvezet, új generációs plug-in hibrid technika, valamint még szélesebb körű digitalizáció és hosszú távú fenntarthatósági megoldások és még kedvezőbb menettulajdonságok jellemzik. A két modell szinte teljesen azonos technikai- és arculati fejlesztést kapott. A Leon és Formentor egyaránt agresszív cápaorrot visel, elöl és hátul is háromszög uralja a LED-es lámpákat, az embléma a motortetőn feszít, és világít a hátsó Cupra logó.

IMG_5910

Az utastér minőségibb az elődnél – de azért meg sem közelíti a prémium márkák szintjét – jelentős mennyiségben alkalmaztak újrahasznosított anyagokat. A kagylóülés bevonata 73 százaléka újrahasznosított mikroszálból készült, de aki jobban szereti a bőrt, környezettudatos gazdálkodásból származó igazi állatbőrt felhasználó kárpitozást is kérhet. A Sabelt sportülések ezúttal kényelmesek, a behuppanás egyeseknek fájdalmas lehet a magas oldalperem miatt, de jól elhelyezkedve pihentető utazásra számíthatunk nagyobb távokon is.

IMG_5880

A Formentor csomagtartója 450 literes, a phev változatban azonban csak 345 literrel gazdálkodhatunk. A Leon családban a konnektoros hibrid csomagtartója csak 270 literes, a kombiba viszont bőven pakolhatunk, 620 literes a puttony alaphelyzetben.

IMG_5990

A 12,9 hüvelykes központi érintőképernyő kibővített tartalmat kapott, jól szól a 12 hangszórós, 390 watt teljesítményű hifi, amelyet a Sennheiser fejlesztett. A vezető előtti 10,25 hüvelykes képernyő is testre szabható tartalmat kínál. A Leon üléspozíciója kiváló, a Formentor sofőrje kissé mélyen ül, ami a sportos vezetéshez ideális, de kevésbé lát jól rá a forgalomra.

IMG_5947

Mindenki örülhet
A motorkínálat gazdag, szinte mindent kínál, amit a piac ma elbír. Négy különböző technológia jeles termékeivel találkozhatunk a két új modell motorfedele alatt. Van benzines, lágy hibrid, dízel, konnektoros hibrid és sportmotor. Az új generációs plug-in hibrid hajtás 272 lóerőt teljesíthet, de még ennél is erősebb a kétliteres benzinmotor 333 lóereje a kombi csúcsmodellben (sosem volt még ilyen erős a Leon). Végre! Nem beszélve az intelligens nyomatékelosztásról és az opciós, hatdugattyús Akebono fékekről (tárcsaméret: 375×36 milliméter)! A hangélményért fizetni kell, az Akrapovič kidörgők felárasak, ha valami megéri a pénzt, akkor ez az… Nélküle nem nagyon veszik észre az utcán a kocsit, a motorzene leginkább az utastéri hangszórókból szól.

IMG_5879

A belépő modelleken és a dízelen kívül sokféle hajtást kipróbáltam: megvolt a 272 lovas hibrid Formentor (400 Nm maximális nyomatékkal, a 0-100 kilométer/órás sprintet 7,2 másodperc alatt teljesíti), a 300 lovas Leon (400 Nm, 5,7 másodperces 0-100 kilométer/óra) és a 333 lovas Leon Sportstourer is (420 Nm, 4,8 másdoperc sprintidő). Utóbbi lesz a kedvencem, nem fér hozzá kétség, de az ötajtós, 250 kilométer/órával száguldani képes Leonért is eladósodnék szívesen.

IMG_5923

Jó vezetni
Az ötajtós Leon legfeljebb 300 lóerős lehet, ugyanazzal a hétsebességes DSG-vel, elsőkerékhajtással és diffizárral az első tengelyen. Ehhez a változathoz a kormányon szabadon lebegő Cupra menetkapcsolón fejlesztettek egy új Cupra módot, amely versenypályára optimalizálták a pedál- és váltó hangolást, a nyomatékválasz brutális, a nyitott kipufogó pedig élőben közvetíti a benzingyilkos orgiát. Ami a Leonban a 300 lovas változat, az a Formentorban a 265 lovas, ez a belépő a sportos VZ (felszereltség, a spanyol veloz, azaz gyors szóból) világba. Szomorú, hogy az öthengeres győri motor már nem érhető el. A zárt pályás vezetésen Jordi Gené autóversenyző ment előttünk a korábbi VZ5-tel, az egyenesekben rendesen elhúzott, de kanyarban tudtuk tartani a lépést vele. Félelmetes öt kilométer volt. Kétszer is sikerült teljesíteni: sofőrként a 333 lovas kombiban, utasként pedig a legerősebb Formentorban. A terhelésváltásokat jól bírják, a kormányzás pontos, precíz, a visszajelzés tökéletes, a kanyarokat bravúros módon lehet egymásba fűzni. Egyetlen hátránya a két sportos kocsinak (nem sportautók, hanem hétköznapi autók sportgénekkel) a viszonylag nagy tömegük, amelyeket letagadni nem tudnak. A Formentor főleg a kanyarkijáratokban szenvedi meg a plusz kilókat.

IMG_5953

A csúcsmodellekben (a 333 lovas Leon Sportstourerben és a 333 lovas Formentor VZ-ben) hátsó tengelyre szerelt elektro-hidraulikus rendszer két kuplung segítségével osztja kerekenként szét a nyomatékot, így a Cupra Sportstourer VZ (és Formentor társa) soha nem tapasztalt intenzitással képes kanyarodni – valójában egy keréken piruettezni… A kombi futóművének fejlesztésekor figyelembe vették az autó driftelési képességeit – ezt csak versenypályán ajánlott használni. Már a széria féktárcsák is 18 hüvelykesek, de a hatdugattyús Akebono nyergekkel (375×36 milliméter) nem kunszt a biztonságos megállás végsebességről sem. A zárt pályás őrület során túl hamar és túl erősen fékeztem, több bátorsággal közelebb kerülhettem volna az előttem száguldóhoz, de hogy egy legendás kollégát (Surányi Péter) idézzek: nekem már ez is igen nagy megtiszteltetés volt… Az erősebb hibridet Brembo-fékek lassítják (a tárcsa átmérője 370 milliméter, vastagsága 32 milliméter).

IMG_5921

Nem kevésbé jó hír, hogy a konnektoros hibrid akár 100 kilométert is megtehet csakis villanyárammal hajtva, az akkumulátor pedig akár 50 kilowattos teljesítménnyel tölthető DC gyorstöltőn (AC-n immár 11 kilowattal tölthetjük). Elérhető továbbra is a kínálatban a 204 lóerős hajtáslánc. Mindkettőben az 1,5 literes benzinmotort nettó 19,7 kilowattórás akkumulátorból árammal táplált villanymotor teljesít szolgálatot.

IMG_5917

A Leon és a Formentor futóműve új fejlesztés, az elöl MacPherson rugóstag és a hátsó többlengőkaros felfüggesztés sportos hangolású. A kormányrásegítés progresszív, opciós az adaptív felfüggesztés – egyéni módban a csillapítás keménységét, illetve puhaságát 15 fokozatban állíthatja be a sofőr. A kipufogó hangját mesterségesen fokozzák, de a naturalistáknak van úgynevezett pure hangzás is, amikor csak azt halljuk a kipufogóból és a motorból, ami ott helyben, a maga természetes fémes és mechanikus valóságában létrejön. Mennyei zúgás.

IMG_5900

A belépő modellekben a jól ismert 1.5 TSI dolgozik 150 lóerővel, amelyhez hatfokozatú kézi sebességváltót társítanak. Szintén 150 lovas a lágy hibrid, 48 voltos rendszerrel támogatott, takarékosságra hangolt változat. A kombi elérhető összkerékhajtással és izmos, 240 lovas kétliteres benzinmotorral is. A Formentor ezt nem kapja meg, de a vásárlóknak nem kell nélkülözniük a kétliteres TSI selymességét, 204 lovas verzióban vihetik. A Leon és a Formentor bizonyos piacokon, így Magyarországon is kapható majd kétliteres, 150 lovas dízelmotorral – a flottapiac legnagyobb örömére.

Kép és szöveg: Biró Csongor

IMG_5858 IMG_5863