Miért vezetünk agresszíven?

Bartal Tamás
Egyre agresszívebben vezetünk – Mik lehetnek ennek az okai? Interjú Bartal Tamással, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkárával. 

 Sokan érezzük úgy, mintha egyre agresszívebben vezetnének autósok a hazai utakon. Van olyan objektív mérésük, amellyel ez a szubjektív vélemény alátámasztható?

Nem véletlenül érzékelik ezt sokan az autós társadalom részéről, ugyanis a sajtóban is megjelent korábban olyan közvéleménykutatás, miszerint az emberek mintegy 70%-a egyetértett azzal, hogy az autósok egyre agresszívebben vezetnek, de ugyanannyian gondolták azt, hogy erről nem ők tehetnek, hanem a többi autóvezető. Ez azt mutatja, hogy a magyarok társadalmi szinten érzékelik a problémát, ám az ebben való személyes felelősséget elutasítják. Ez hiba, s a megoldás gátja is egyben. A közlekedésben mindenki részt vesz, tehát ez mindenkit érintő probléma, amivel foglalkozni kell.

Milyen manővereket lehet az agresszív közlekedéshez sorolni?

Ahogy már említettem, az erőszakos közlekedés jelentős probléma a magyar utakon, amit a fiatalok több, mint fele, a középkorúak háromnegyede, míg az idősebb korosztály képviselőinek a négyötöde tapasztalja napi szinten – vagyis a korral haladva egyre érzékenyebbek az emberek a többiek közlekedési stílusára. Több közvéleménykutatatás alapján a megkérdezettek szinte 100 százalékban a büntetőfékezést tartják a legveszélyesebbnek. Második helyen az indokolatlan és agresszív bevágások, harmadik helyen pedig a másikra történő rátapadás, azaz a nem megfelelő követési távolság szerepel.

 Közlekedésben jártas szakembereként mit gondol, mi az elsődleges probléma, ami ezekhez a balesetveszélyes szituációkhoz vezethet?

 Mindenkinek tudatosítania kell magában, hogy a közút nem versenyzésre való. Nem a gyorsaság az elsődleges cél, hanem a biztonság. Sokan sokféle módon közlekedünk, és mindenki más tudással és tapasztalattal teszi ezt, erre figyelemmel kell lennünk. Az a fontos, hogy fejben ott legyünk, amikor elindulunk, ne vezetés közben akarjuk megoldani munkahelyi feladatainkat, magánéleti teendőinket, hanem kizárólag a közlekedésre koncentráljunk. A közlekedés valójában egy csapatjáték, mindenkinek megvan a felelőssége: a motorosnak, a gyalogosnak és a biciklisnek éppúgy, mint az autósnak.  Az erre való nevelést pedig nem lehet elég korán elkezdeni. A fiatalok a szüleiktől veszik a példát, nem az a lényeg, hogy mit mondunk a gyerekeknek, hanem az, hogy mit látnak tőlünk, hogyan viselkedünk. Általános tapasztalat, hogy a pandémia alatt az emberek közlekedési morálja különösen romlott, és ezt a mai napig nem sikerült megfelelően helyrebillenteni.

Jól látszik, hogy szívügye a közlekedésbiztonság és aktívan lép fel az agresszív közlekedés ellen. Hova vezethető ez vissza?

A közlekedés mindenkit érint, olyan ez itthon, mint a foci, mindenkinek van róla véleménye és mindenki azt gondolja, hogy sokkal jobban tudja csinálni, mint a másik. Ebből vannak a problémák. Számomra máig meghatározó az az élmény, amikor először követtek el velem szemben huszonévesként büntetőfékezést az M7-es autópályán. Először nem értettem a szituációt, hogy mégis mi történik, utána jöttem csak rá, hogy ez bosszú volt. Ez annyira mélyen érintett, hogy azt követő években, a mai napig, amikor csak tehetem és van rá módom, mindent megteszek, hogy az ilyen értelmetlen és balesetveszélyes autóvezetési stílus ellen fellépjek.

Milyen eszközökkel lehet tenni a hazai közlekedési morál javításáért?

 Elkötelezett híve vagyok a kulturált és biztonságos közlekedés propagálásának, az elmúlt években több közlekedésbiztonsági program és kampány kezdeményezője, arca voltam. Fontos, hogy cégvezetők, állami vezetők, olyanok, akikről az emberek nem gondolnák, hogy ilyen kérdésekben megnyilvánulnak, mindenkit érintő kampányok élére álljanak, én ezt megtettem.

Ön nemcsak helyettes államtitkár, hanem a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly létrejött igazgatóságának elnöke is. A közútkezelő is aktív a közlekedésbiztonsági kampányok terén, milyen akciók várhatóak idén a társaságtól?

 2023-ra vonatkozóan is számos tervvel rendelkezünk: egyrészt szeretnénk folytatni a közösségi oldalainkon a valós szituációkat bemutató videós anyagaink publikálását. A korábbi években kihelyezett „Biztonságunk az Ön kezében van” molinók cseréje is megérett, egyrészt az időjárás miatt ezen molinók begyűjtése is időszerű, illetve újabb üzeneteket szeretnénk megjeleníteni költséghatékony módszerekkel. A munkaterületek védelme nemcsak a helyszínen, hanem a kommunikációnkban is kiemelt szereppel bír, hiszen a közutas szakemberek mellett a figyelmetlen, az ideiglenes korlátozásokat be nem tartó autósokra is figyelnünk kell, hogy megakadályozzuk a balesetveszélyes szituációkat.  Ezen kívül természetesen a már meglévő együttműködési megállapodásainkra támaszkodva erősítenénk a partneri kapcsolatainkat, amely fontos abban, hogy ezeket a szereplőket bevonva növelni tudjuk a potenciálisan elérhető úthasználók számát. Hiszen minden közlekedésbiztonsággal foglalkozó szervezet célja közös: csökkenteni a balesetek számát.

(x)